Impulsat des de l’àrea de Promoció, Turisme i Ensenyament de l’Ajuntament de Sant Joan les Fonts els nens i nenes de 4rt, cinquè i sisè de l’Escola Castanyer han portat a terme un projecte que obre una nova mirada i que ben aviat es podrà consultar i descarregar a la web de turisme del municipi. Aquests tríptics turístics que inclouen dues rutes i un joc. L’objectiu és que els nens expliquen Sant Joan les Fonts tant a públic local com al visitant.
Aquest projecte, segons ha ressaltat la regidora de Turisme, Estel Batlle “és una manera de promocionar turísticament el poble des del punt de vista dels seus infants”. Batlle ha recalcat que als nens els ha agradat “molt” treballar en aquest projecte: “Pels nens ha estat una experiència molt enriquidora, ja que han posat en pràctica coneixements de disseny gràfic alhora que han conegut més racons del seu municipi”.
De la seva banda, la regidora de promoció i ensenyament, Anna Serra, assenyala que “és un projecte innovador i singular en el sentit de que no coneixem cap altre municipi que es promociona des de la mirada de la seva pròpia mainada”.
Ja fa temps que l’ajuntament i l’escola realitzen projectes de col·laboració relacionats amb el patrimoni natural i cultural com són les visites guiades o la ruta Ronda Croquis. Però enguany es va pensar amb un projecte que els nens i nenes poguessin veure els seus fruits convertits en realitat.
“És un projecte que va més enllà. L’objectiu principal és que els nens i nenes de l’escola Castanyer segueixin coneixent el seu patrimoni, ja que això ajudarà a estimar-lo i a preservar-lo. Es tracta de conèixer, crear, proposar, consensuar i compartir. L’activitat final consisteix en explicar el seu patrimoni. Però per això cal conèixer els seus valors, buscar informació, fer-se preguntes, i redactar-ho de manera entenedora”, explica la tècnica municipal Anna Escarpanter.
Els alumnes de 4art han elaborat una ruta històrica de Sant Joan les Fonts, que parla del pont medieval, el vulcanisme del Boscarró, rescloses com la del Molí Fondo i les indústries que es van aixecar entorn el riu Fluvià, el monestir o el poblat ibèric del Boscarró.
Els alumnes de 5è han volgut crear un joc. Es tracta de trobar unes escultures a la casa de l’escultor local Joan Sala. Per a la seva creació els nens i nenes de l’últim curs van anar a entrevistar-lo.
Els alumnes de 6è han elaborat una ruta per visitar algunes de les fonts més emblemàtiques del municipi: la font de can Xervanda, la Font Bona, la Font Freda i la Font de les Mulleres.
Un treball que no es fa en dos dies sinó que té el seu procés. En el cas de la creació de les rutes van fer una visita guiada (amb la col·laboració del Camp d’Aprenentatge de la Garrotxa). Una vegada fet el treball de camp, en grups de 3 o 4 persones han hagut de consensuar les imatges (fetes pel mateix alumnat), les indicacions de la ruta o el disseny del tríptic.
“Aquest projecte que inclou recerca, comunicació i disseny , conté les dues vessants pedagògiques, les que ha rebut l’alumnat per l’elaboració dels tríptics i la vessant pedagògica de com explicar el patrimoni a una tercera persona”, explica Anna Serra.
Tant els nens i nenes com l’escola estan molt satisfets i volen repetir el projecte. Aquest material es difondrà a la web de turisme de Sant Joan les Fonts. Serà una informació turística adreçada a tots els públics.